Dream Day onderdelen

Het Dream programma neemt een 10-tal uur in beslag en is verdeeld in 2 stappen.

Stap 1 : Voorbereiding in de klas met de leerlingen
ici DRMeer lezen

Stap 2: de Dream Day (de ontmoeting met de getuige)
ici DRMeer lezen
ronds déco DR


Stap 1 : Voorbereiding in de klas voor de leerlingen

Het doel van deze eerste stap is om de leerlingen aan te sporen na te denken over hun carrièreplannen. Het gratis lesmateriaal moedigt hen aan om na te denken over wie ze zijn, wat ze weten en wat ze willen.

De Dream filmpjes (tweetalig en ondertiteld) introduceert de aanpak bij de leerlingen :

  • Een korte introductiefilm over de Dream Day gezien door de leerlingen, de leerkrachten en de getuigen
  • Een reportage waarin Justine Henin vertelt over hoe zij haar carrière heeft vormgegeven en de jongeren een aantal boodschappen meegeeft
  • Interviews van getuigen die vol passie over hun loopbaan en huidige baan spreken.
flèche DRZie introductiefilm


Het dossier « Ontdek je troeven »

Op basis van de vragenlijst “Ontdek je troeven” gaat de jongere een dialoog met zichzelf aan (moment van introspectie om zijn motivatie te ontdekken door middel van een test op basis van de Neurocognitieve en Gedragsmatige Methode). De leerlingen denken ieder apart na over hun sterke punten, drijfveren en de sectoren die hen interesseren. Ze kunnen hun vragen ook stellen aan een volwassene of een vriend, om zich een idee te vormen van hoe anderen hem zien. Zo creëert Deam ook uitwisselingen tussen de jongere en zijn naaste omgeving over het ondernemerschap en de wereld van het werk.


Het dossier « Bereid je Dreamday voor »

Het dossier “Bereid je Dreamday voor” is bedoeld om leerlingen actief op zoek te laten gaan naar hun getuige. Het eerste deel van het dossier beschrijft “stap voor stap” de verschillende stappen van het proces en het tweede deel van het boekje biedt een schat aan praktische tips om contact op te nemen met de getuige, de getuige aan te schrijven, de ontmoeting voor te bereiden enz. Dit deel kan ook nuttig zijn voor leerlingen die een stage of studentenjob zoeken.

In dit dossier kunnen de leerlingen hun ondernemersvaardigheden (doorzettingsvermogen, initiatief, creativiteit, teamspirit, zelfvertrouwen, verantwoordelijkheidsgevoel) aan zichzelf testen.

ici DRTerug


Voorbereiding van de getuigen

Ook de getuigen bereiden zich voor op een ontmoeting met de leerlingen met behulp van de Handleiding van de Getuige. Dit boekje bevat een reeks praktische tips om de ontmoeting tijdens de Dream Day voor iedereen boeiend, interactief en constructief te maken. Ruim 90% van de getuigen vindt de Handleiding “goed tot zeer goed”.

Om de Handleiding van de Getuige te raadplegen, klik hier.

ici DRTerug


Stap 2 : de Dream Day (de ontmoeting met de getuige)

Dream biedt jongeren de kans om de realiteit van de werkvloer ervaren. Het contact is niet virtueel, maar heel reëel, omdat de jongeren naar de werkplek van hun getuige gaan. Daar ontmoeten ze iemand die hen vertelt over een boeiende job, en wat ervoor nodig is om dit te bereiken (passie, hard werk, initiatief, leergierigheid, motivatie ...). Zij krijgen de gelegenheid om bedrijfs- of organisatieleiders te ontmoeten, maar ook technici, accountants, secretaresses enz. en zo kennis te maken met de verschillende beroepen binnen eenzelfde bedrijf of organisatie.

De getuige vertelt hen over zijn eigen ervaringen: de positieve en negatieve aspecten van zijn vak, zijn opleiding en loopbaan, de carrièrekeuzes die hij moest maken gedurende zijn hele carrière enz. Leerlingen kunnen hen al hun vragen stellen en krijgen zo de kans om kennis te maken met een bedrijf of organisatie van binnenuit. Op deze manier worden ze zich bewust van de eisen van de beroepswereld, de sfeer die er heerst, het belang van klanten, het belang om meerdere talen te spreken enz.

ici DRTerug

flèche GHome page